اجتماعی 26 اسفند 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آسمان کم‌اقبال آذربایجان غربی

اهمیت فرودگاه در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان فرودگاه ها را لوکوموتیو اقتصادی در هر استان توصیف کرده و وجود فرودگاه های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می دانند که متاسفانه استان آذربایجان‌غربی  از این موهبت بی نصیب مانده‌ است.

تنها فرودگاه مرکز استان آذربایجان غربی در چند ماه گذشته با لغو پروازهای خارجی و کاهش پروازهای داخلی مواجه بوده‌است. دروازه ورود به اروپا پرواز ارومیه به استانبولش را لغو کرده و حتی برقراری پرواز ارومیه به اربیل اش نیز با وجود حاشیه های فراوان از چند پرواز تجاوز نکرد.

در حال حاضر  از فرودگاه ارومیه فقط پروازهای ارومیه به تهران و بالعکس برقرار است و حتی پرواز مستقیم ارومیه به مشهد هم دیگر وجود ندارد.

رکود پروازهای فرودگاه ارومیه درحالی است که به عنوان یک فرودگاه بین المللی در مرکز استانی همجوار با سه کشور خارجی قرار دارد و می تواند به یکی از مسیرهای پرتردد هوایی داخلی و خارجی تبدیل شود.

اینکه وضعیت زیرساخت های فرودگاه ارومیه به ویژه ترمینال خارجی آن آنقدر قدیمی و فرسوده بوده و قابل مقایسه با فرودگاه‌های بین المللی دیگر نیست، جای بحث دارد اما در این مجال نمی گنجد. لغو  پروازهای خارجی و کاهش و تاخیر بیش از5 ساعته پروازهای داخلی فرودگاه ارومیه باعث شده که افراد نتوانند با اطمینان برای زمان سفر خود برنامه ریزی کنند.

متاسفانه تا کنون پیگیری های رسانه های خبری و برخی نمایندگان مردم در مجلس نیز در خصوص حل معضل کاهش و حذف پروازهای ارومیه به نتیجه نرسیده است.

فرودگاه شهید باکری ارومیه که فقط عنوان بین المللی را با خود یدک می کشد، حتی یک پرواز خارجی هم ندارد و قول برقراری پروازهای ارومیه- استانبول و ارومیه- اربیل هم جز حاشیه، سودی برای استان نداشته است.

تاثیر منفی وضعیت نابسامان پروازهای ارومیه در صنعت گردشگری

رییس انجمن صنفی کارفرمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی آذربایجان غربی در گفت گو با آنایول از رکود دفاتر خدمات مسافرتی استان بخاطر کاهش پروازها در فرودگاه ارومیه خبر داده و می گوید: مسافران با بی قراری تمام اقدام به تهیه بلیط ‌می‌کنند؛ متاسفانه نیم ساعت مانده به پرواز یا با کنسلی پروازها و یا با تاخیر 7 الی 8 ساعته مواجه میشوند. البته متاسفانه علاوه بر همه این مشکلات برخی از شرکتها نیز بسیاری از پروازها رو بطور کلی کنسل کرده‌اند.

فاطمه شیخ‌پور با اشاره به لغو پروازها ادامه می دهد: وقتی یک شرکت در مقابل کم‌کاری اش با بی اعتنایی مسئولان استان مواجه می شود به صورت دل بخواهی پرواز را باطل کرده و آنها را به شهرهای دیگر انتقال می دهد، در واقع شرکتهای دیگر نیز از این قضیه سوءاستفاده کرده و پروازها یکی پس از دیگری باطل می شود.

وی سکوت مسئولان استانی در برابر لغو پرواز شرکت های هواپیمایی را اجحاف در حق ارومیه می داند و تاکید می کند: متاسفانه با کاهش پروازها نه تنها کار آژانس های مسافرتی با رکود شدید مواجه شده بلکه بر صنعت گردشگری و سرمایه گذاری استان نیز سایه انداخته است.

وی به از دست دادن تنها پرواز زیارتی استان اشاره کرده و اظهار می کند: پرواز مشهد مقدس بطور کلی از ناوگان حمل و نقل هوایی استان حذف شد و زائران استان برای سفر ریلی و هوایی به مشهد، مجبورند به تبریز بروند.

شیخ پور لغو پروازهای ارومیه را به سود استان همجوار دانست و گفت: با حذف پروازهای ارومیه به استانبول و اربیل نیز به هاب فرودگاهی شمالغرب کشور یعنی شهر تبریز ملحق شده ایم و اکثر مسافران که بیشتر تجار و دانشجویان هستند برای عزیمت به ترکیه به شهر تبریز مراجعه می کنند.

مدیرکل بی‌درایت فرودگاه‌های آذربایجان غربی

نابسامانی پروازهای فرودگاه ارومیه داد ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی را هم در آورد.

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به کاهش و تاخیر مستمر پروازهای فرودگاه ارومیه انتقاد کرده و بی‌کفایتی مدیریت فرودگاه‌های آذربایجان‌غربی را یکی از مهمترین موانع توسعه استان می داند.

وی معتقد است:بی‌کفایتی مدیر فرودگاه‌های استان خسارت جبران‌ناپذیری را به صنعت، حمل و نقل، گردشگری و ‎توسعه آذربایجان‌غربی وارد کرده است.

ذاکر با اشاره به مدیریت اسفناک فرودگاه های استان، اظهار می کند: آذربایجان غربی به خاطر همسایه بودن با سه کشور خارجی دارای موقعیت خاص و استراتژیک است و فرودگاه بین‌المللی شهید باکری ارومیه که به عنوان مرز هوایی محسوب می‌شود، قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر، متوسط، بدنه باریک و هواپیماهای سبک و انواع هلی کوپتر را دارد که با مدیریت غلط و عدم توجه مدیران درحال نابود شدن است.

به گفته ذاکر، با بی کفایتی رئیس سازمان هواپیمایی کشور و بی درایتی مدیرکل فرودگاه‌های استان؛ آذربایجان غربی باوجود هم مرزی با چند کشور، وجود بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی،  سرمایه گذاران، توریست‌ها، اساتید و اطباء از نظر برخورداری از میزان پروازهای کشور فقیر است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامي به عدم تعامل مدیرکل فرودگاه های استان با شرکت های هواپیمایی در برقراری پروازها تاکید و اذعان می کند:این وضعیت، پروازهای فرودگاه ارومیه را برای همه اقشار خصوصا کار آفرینان و بخش‌های  اقتصادی نامطمئن ساخته است.

با بی کفایتی رئیس سازمان هواپیمایی کشور و بی درایتی مدیرکل فرودگاه‌های استان؛ آذربایجان غربی باوجود هم مرزی با چند کشور، وجود بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی،  سرمایه گذاران، توریست‌ها، اساتید و اطباء از نظر برخورداری از میزان پروازهای کشور فقیر است.

ذاکر تصریح می کند: بی کفایتی مدیریت فرودگاه های استان، کم شدن بیش از ۷۰درصدی و بی برنامه پروازهای فرودگاه ارومیه، خسارت جبران ناپذیری را به صنعت حمل و نقل، گردشگری و طبیعتا به ‎توسعه استان وارد کرده است که انتظار می‌رود استاندار آذربایجان‌غربی و مدیران کشوری به جد به این موضوع ورود کند.

پرواز هواپیماهای ماهان در آسمان ارومیه

بعد از پیگیری‌های رسانه‌ای و انتقاد شدید الحن ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به آشفته‌بازار لغو، کاهش و تاخیر پروازهای فرودگاه ارومیه، مشاور هماهنگی و امور رسانه استاندار آذربایجان غربی، در یک هفته مانده به عید نوروز از  پیگیری و رایزنی استاندار آذربایجان غربی برای افزایش پروازهای ارومیه به تهران  و بالعکس خبر داده است.

به گفته رزازی، از شنبه 27 اسفند، هواپیمایی ماهان بصورت هفتگی چهار پرواز به فرودگاه شهید باکری ارومیه انجام می‌دهد.

البته استاندار آذربایجان غربی  نیز  در جلسه ستاد کاهش تصادفات و ترافیک نوروزی ۱۴۰۲ با اذعان به وجود  مشکلات جدی در خصوص مسافرت های هوایی، خواستار اهتمام همه بخش های دخیل برای راه اندازی ایرلاین بومی شده است.

با توجه به اینکه آذربایجان‌غربی بیش از یکسال است که با مشکل جدی در خصوص پروازهای داخلی و خارجی روبروست و رایزنی ها برای برقراری پروازها نتیجه بخش نبوده و حتی در مواردی بعد از انجام چند پرواز، لغو شده است باید منتظر ماند و دید که ورود مستقیم استاندار و پیگیری نمایندگان به برقراری مستمر و منظم پروازها و حصول اعتماد و اطمینان در مسافران خواهد انجامید یا نه!

بعد از ایام نوروز مشخص خواهد شد که اضافه شدن پروازهای ماهان به پروازهای ارومیه، جزو سیاستهای وزارت راه و شهرسازی برای تنظیم بازار و مدیریت حمل و نقل هوایی در ایام نوروز  بوده یا نتیجه پیگیری های استاندار آذربایجان غربی.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *