اگر در این سالها، خون را از روی آسفالت جادهها نشسته بودند و اگر خون با آب پاک نمیشد، لابد همه جادههای استانمان از تکاب گرفته تا بازرگان از خون ده ها نفری که سالانه در حوادث رانندگی جان میدهند، سرخ و لزج شده بود.
اگر آن جسدها را از سطح جادهها جمع نمیکردن و روی زمین باقی میماندند، لابد حالا جادهها با جسد فرش شدهبودند.
حالا اگر این نزدیک به هزار نفر جسد سالانه را در همه سالهایی که ما خبرنگارها از غیراستاندارد بودن جادهها انتقاد کردهایم ضرب کنید، آن وقت کریدور غرب هم برای چیدن جسدها کم میآمد و آنقدر تنهای بیجان زنها و مردها و کودکان روی هم انباشته میشدند تا شاید دل مسوولان به رحم آید و جادهها را ایمن تر کنند.
تصادفات برونشهری در آخرین تعطیلات نوروزی امسال در استان، ۲۱ کشته بر جای گذاشت. این آماری است که سرهنگ پناهی مقدم آن را در گفتگو با خبرنگاران ارائه کرد تا آه از نهاد ما برآید، اگر چه حتی آمار روبه کاهش بوده اما ممکن است گروهی از مسوولان که صفحه نشریه را ورق میزنند، ناراحت شوند و آن دسته از مردم که عزیزی را در جاده از دست دادهاند، به گریه بیفتند.
نکته مهم آنجاست که در بیان علل وقوع این حجم از تصادف و کشته خبری از نقش و سهم نبود خط کشی جاده ها و ضعف جدی در نصب علایم رانندگی نیست. این موضوع شاید در کنار علل بزرگتری چون سهل انگاری رانندگان، کیفیت بد خودرو و کیفیت بد جاده ها به حاشیه رفته و پلیس هم دیگر سراغی از این موضوع نمی گیرد.
یکی از موارد کلیدی در افزایش ایمنی عبور و مرور، خط کشی جادهها است و خط کشی محورها، معابر، علائم و نقوش تاثیر مهمی در ایمنی جاده ها دارد. نقشی که به هیچ عنوان اغراق آمیز نیست. اما با این حال شما جادههای بسیاری را در گوشه گوشه این استان میبینید که مطابق با استاندارد توصیه شده و مصوب در خصوص کیفیت دید در جادهها، خط کشی نشدهاند.
اوضاع جاده های اصلی آنقدر خراب است که مجالی برای بررسی جاده های روستایی نیست. محورهایی که نقش مهمی در آمار کشته های جاده ای دارد.
مدیرکل راهداری: خطکشی ها به صورت مستمر ادامه دارد
اگر چه کارشناسان اذعان دارند برای بهبود ایمنی جادهها نیاز به سرمایه گذاریهای گزاف و آنچنانی نیست، چرا که در یک نگاه کلی، هزینههای تصادف، حوادث مرگ بار و مرگ و میر جادهای به مراتب بیشتر از هزینه و سرمایه گذاری برای خط کشی و اجرای درست علائم ترافیکی است اما مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی به عنوان متولی اصلی این بحث معتقد است که روند خط کشی ها بصورت مستمر ادامه دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی چندی پیش در پاسخ به انتقاد یکی از مخاطبان پایگاه خبری آنایول در مورد نبود خط کشی در برخی جاده ها گفته بود: خط کشی محورهای ارتباطی استان مستمر و بی وقفه است. خط کشی یکی از عوامل ایمنی ترددهای جاده ایست که نقطه شروع و پایان ندارد. این موضوع بر اساس حجم تردد و دمای هوا و نیز آسفالت مستهلک می شود که نیازمند به روز رسانی مداوم دارد و در حال حاضر به روز رسانی در اغلب محورهای اصلی و بزرگراهی به صورت فصلی و دوره های دو ماهه تکرار می شود.
پیمان آرامون تصریح می کند: پیش تر شاید سالانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر حجم عملیات خط کشی بود ولی سال گذشته ۴۰۰۰ کیلومتر از محورهای ارتباطی خط کشی شد و صرفا در بازه زمانی نوروز ۱۰۰۰ کیلومتر دیگر نیز خط کشی شد.
ما هم مثل شما معتقدیم خط کِشی و نشانه گذاریهای جاده با تقویت و افزایش قابلیت رؤیت به دید و قابلیت مشاهده مسیر و جاده کمک میکند تا شرایط بهینه برای ایمنی و رانندگی رانندگان فراهم شود. این مسئله به ویژه در جاده های تاریک محلی و کوهستانی، جادههای فاقد روشنایی و جادههای مرطوب به عنوان یک مشکل کلیدی و یک عامل مهم در بروز تصادفات شناخته میشود.
وحید چندی پیش به همراه برادرش در یکی از محورهای اصلی ارومیه تصادف کرده و برادرش یوسف را در این سانحه از دست داده است. او که از نزدیک شاهد تصادف بوده معتقد است که نبود علایم و خط کشی مناسب باعث شد تا راننده مقابل به خوبی قدرت تشخیص نداشته باشد و با خودروی آنها شاخ به شاخ شد.
فرمانده پلیس راه: جدا نشدن دو طرف مسیر ارومیه به سلماس عامل تصادفات در گردنه قوشچی
همین چند روز قبل هم در گردنه قوشچی تصادفی رخ داد که یک کشته و دو مصدوم برجای گذاشت. به نحوی که فرمانده پلیس راه آذربایجانغربی جدا نشدن دو مسیر از همدیگر را یکی از علل اصلی تصادف بیان کرد.
سرهنگ رضا پناهی مقدم در گفتگو با ایرنا افزود: در گردنه قوشچی مسیر ارومیه – سلماس، یک دستگاه خودرو سواری پژو پارس و یک دستگاه سمند باهم برخورد کردند و بر اثر این تصادف، سرنشین خودرو سمند جان خود را از دست داد و ۲ نفر دیگر مصدوم شدند.
فرمانده پلیس راه آذربایجانغربی ادامه داد: علت اصلی بروز این تصادف، تجاوز به چپ خودرو پژو پارس بوده که البته یکی از دلایل آن هم جدا نشدن دو طرف مسیر ارومیه به سلماس در گردنه قوشچی است.
سرهنگ پناهی مقدم با اشاره به اینکه همواره شاهد تصادف به ویژه به صورت شاخ به شاخ در گردنه قوشچی هستیم، اظهار کرد: جداسازی ۲ مسیر رفت و برگشت در این گردنه، میتواند از بروز بسیاری از این سوانح جلوگیری کند.
مشکل عدم قابلیت رؤیت در جاده ها ناشی از عوامل بسیاری است که یکی از مهمترین این عوامل کیفیت پایین خط کشیها است. این خط کشیها و رنگهای ترافیکی ممکن است در ابتدا، بازتابش اولیه بالایی داشته باشند اما به مرور زمان محو شده و جاده از حالت استاندارد خارج میشود. این موضوع به کرات در جاده های استان رویت می شود. به نظر می رسد به دلیل کمبود منابع مالی متولیان امر ترجیح می دهند از رنگ های با کیفیت پایین استفاده کنند و بعد از گذشت زمان اندک این خط کشی ها از رنگ و لعاب افتاده و خود به یکی از عوامل تصادفات منجر می شود.
اینکه چرا سهم این عامل در بروز تصادفات استان مشخص و معین نمی شود سوالی است که باید متولیان امر پاسخ دهند. هر روز شاهد بروز تصادفات منجر به فوت در جاده های استان هستیم و به طور قطع نقش و سهم خط کشی های غیراستاندارد و حتی نبود این موضوع در این حجم فوتی بی تاثیر نیست.