خبر 14 بهمن 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بعد از اعتراض‌های مردمی؛ سرمایه‌گذار کارخانه “سدیم کربنات قره قشلاق” پا پس کشید

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ماجرای کلنگ‌زنی پروژه سرمایه‌گذاری کارخانه سدیم کربنات در منطقه قره‌قشلاق سلماس که با اعتراض‌های مردم منطقه مواجه شده بود، گفت: مدت ها تلاش کردیم یک سرمایه‌گذار آوردیم تا در منطقه تحول ایجاد کنیم که اعتراض کردند، اعمال قانون شد اما الان سرمایه گذار پا پس کشیده است.

به گزارش پایگاه خبری آنایول، محمد صادق معتمدیان در 26 امین ماه از سکانداری استانداری آذربایجان‌غربی، اولین نشست خبری خود را با حضور جمعی از اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران استان برگزار کرد.

بعد از دو ساعت اشاره به ظرفیت های مرزی، معدنی، لجستیک و حمل و نقل استان و انتقاد از مغفول ماندن این مواهب خدادادی و  پتانسیل های ویژه در برنامه‌ریزی های توسعه ای استان و البته اشاره به تلاش های دولت سیزدهم برای بهره‌وری از این ظرفیت ها، نوبت به پاسخ به سوالات خبرنگاران و نمایندگان افکار عمومی رسید.

متن زیر مربوط به پرسش و پاسخ طاهره زینالی، مدیرمسئول پایگاه خبری “آنایول” و دو هفته‌نامه “آوای آزاد” با استاندار آذربایجان غربی در خصوص ” کلنگ زنی پرحاشیه کارخانه سدیم کربنات در قره قشلاق و نگرانی مردم منطقه است” که تقدیم حضورتان می شود.

آقای استاندار، مردم سلماس همانطور که از اقدام دولت برای فراهم کردن مقدمات راه‌اندازی پایانه مرزی کوزه‌رش خرسندند، از ایجاد “کارخانه سدیم کربنات در قره قشلاق” نگران هستند، بخصوص که مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی از استعلام های زیست محیطی صدور مجوز این کارخانه اظهار بی‌اطلاعی کرده و منابع طبیعی هم گفته است که به ما مربوط نیست! جنابعالی به عنوان مقام ارشد استان در این خصوص شفاف سازی بفرمایید.

اینکه کارخانه استعلام زیست محیطی ندارد، دروغ است. این کارخانه هیچ مشکل زیست محیطی ندارد و تمام مجوزهای زیست محیطی، منابع طبیعی، کارگروه زیربنایی و شورای برنامه ریزی اخذ شده است. مساله زیاده‌خواهی است، یکسری افراد نادان و جاهل ذهن مردم را خراب می کنند و اطلاعات غلط می دهند که علت عقب افتادگی استان هم همین است؛ عده ای هم که طالب اخبار منفی اند.

یک سرمایه گذار آمده و می خواهد 30 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کند بنابراین زنجیره کربنات سدیم برای ریل گذاری اقتصادی استان تعریف شده است.  

نگرانی مردم بخاطر فاجعه زیست محیطی کارخانه کاوه سودا در مراغه و بناب است، مردم نگران  نابودی کشاورزی و دامداری منطقه هستند.

مردم روستایی مگر در مورد مسایل زیست محیطی تخصص دارند، کار بنده هم نیست، کار وزیر هم نیست؛ روال قانونی دارد و مطالعات زیست محیطی هم انجام می شود. با هیچ کس هم تعارف نداریم، هرجا کوچکترین آسیبی به مردم، محیط زیست و منابع طبیعی برساند جلوگیری می کنیم. یکی از وظایف حاکمیت و بنده به عنوان نماینده دولت، نظارت بر این است که سرمایه گذاری و توسعه منجر به آسیب به مردم نشود.

موضوع بررسی شده است،این پروژه سرمایه گذاری 1500 شغل در منطقه ایجاد می کند. ما کوتاه نیامده ایم. زمین متعلق به دولت است، معارض ندارد و آبی هم که قرار است تامین شود از سفره های زیرزمینی نیست، آب سطحی است. همه چیز قانونی و به نفع مردم است و زمینه اشتغال را برای مردم سلماس و شمال ارومیه فراهم می کند اما عده ای دوست دارند به مردم اطلاعات غلط داده، آتش بیار معرکه شده و مردم را نگران کنند.

جایی که مصالح و منافع مردم در میان است و کار قانونی است، اگر بخواهیم با اعتراض عده ای کار را متوقف کنیم استان پیشرفت نمی کند. زمین برای دولت بوده و اهالی بدون حق مالکیت تا کنون از آن استفاده می کردند اما بنابر عرف هم پولی بحسابشان واریز می شود، سرمایه گذار هشت میلیارد تومان هم برای این موضوع درنظر گرفته است. کدام سرمایه گذار این کار را انجام می دهد؟ حق و حقوق مردم اجرا شده است با اینکه هیچ حق مالکیتی در آنجا ندارند و آن زمین ها جزو اراضی ملی است.

مدت ها تلاش کردیم یک سرمایه‌گذار آوردیم تا در منطقه تحول ایجاد کنیم که اعتراض کردند، اعمال قانون شد و ما هم رفتیم آنجا اما الان سرمایه گذار پا پس کشیده است.

آقای استاندار نگرانی مردم از اختصاص حقابه دریاچه ارومیه و کشاورزی از سد زولا به کارخانه سدیم کربنات هست…

ببخشید؛ حرف بی ربطی می زنند، مگر می شود حقابه دریاچه ارومیه به کارخانه اختصاص یابد. من دبیر کارگروه ملی دریاچه ارومیه هستم در کشور حتی وزیر هم در رابطه با دریاچه باید از من مجوز بگیرد!

حرف‌های بیخود و الکی است که برخی ها با اغراض مختلف سیاسی و شخصی میخواهند ذهن مردم را درگیر کرده و نگرانی ایجاد کنند. رسالت رسانه ها این است که التهاب را کاهش داده و به مردم اطمینان دهند.

اگر به محیط زیست اعتماد ندارید، به دستگاه حاکمیتی اعتماد ندارید ، به وزارت نیرو اعتماد ندارید، پس به چه کسی اعتماد دارید؟ یک فردِ معلوم الحالِ مریضِ سابقه‌دارِ مشکل‌دار آمده و در آنجا اطلاعات غلط به مردم می دهد و برخی ها هم این اطلاعات را دستاویزی برای تسویه حساب‌های سیاسی و جناحی قرار می دهند.

اینها خط قرمز های ماست ، هر عاملی که مانع توسعه استان شود برخورد می‌کنیم. همه کارهای ما بخاطر مردم و برای رونق اقتصادی در منطقه است که باید همه در این راستا کمک کنند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *