اجتماعی 27 بهمن 1402 - 7 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
1

کوهستان همیشه برفی و یخی بوزلوسینه

آنایول – ارتفاعات و دریاچه بوزلوسینه (بوزسینه) در موقعیت جغرافیایی N370702 E445312 و N370648 E445330 در استان آذربایجان غربی و در شهرستان اورمیه واقع شده است. بوزلو سینه نام کوهی است در ۵۴ کیلومتری جنوب‌غربی ارومیه، واقع در دهستان مرگور  که با ارتفاعی بالغ بر ۳۴۸۰ متر یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های منطقه آذربایجان به شمار می‌رود. بوزلوسینه سرچشمه دو رود بزرگ گدار و دیزج بوده و بربلندای آن یخ‌چال و برف‌چال‌های دایمی وجود دارد که این رودها را در تمام فصول سال خروشان و مناطق کشاورزی پایین‌دست کوه را حیات می‌بخشد.

بوزلوسینه، متشکل از بوزلو به معنای یخی و سینه به معنای دامنه، در ترکی  به معنی سینه یخی بوده که این نام را از برف موجود در دهلیزهای همیشه پربرف خود در قسمت جنوبی کوه گرفته و به‌راستی اسم با مسمایی است. این ارتفاعات حتی در فصول گرم سال نیز برف و یخ را به خود می‌بیند و هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند. لازم به ذکر است در گویش عشایر منطقه نیز بصورت بوز سینا تلفظ می‌شود.

دریاچه بوزلو سینه شامل دو دریاچه، در ضلع شرقی قله بوزلو سینه واقع شده‌اند. این دو دریاچه در فاصله ۴۰۰ متری از یکدیگر قرار گرفته اند. ارتفاع دریاچه جنوبی ۳۱۱۸ متر و ارتفاع دریاچه دوم یا شمالی از سطح دریا ۳۱۲۵ متر است. آب این دریاچه‌ها از ذوب برف یخ‌چال‌های بوزلوسینه و بارش‌های جوی تامین می‌گردد. دریاچه‌ها بیضی‌شکل هستند. قطر بزرگ دریاچه جنوبی ۲۳۰ متر و قطر کوچک آن ۱۰۰ متر و قطر بزرگ دریاچه شمالی ۳۱۰ متر و قطر کوچک آن ۱۱۰ متر است.

با وجود زیبایی‌های خدادادی فراوان این منطقه متاسفانه جاده منتهی به این ارتفاعات و دریاچه، کاملا نامناسب است و لازم است تا با رسیدگی بیش‌تر، عریض‌تر کردن مسیر و نوسازی آسفالت آن شاهد حضور گردشگران بیشتری در منطقه باشیم. همچنین احداث جایگاه‌های سوخت نیز از ضروریات این مسیر است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤ میگه

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترک ها ❤یاشاسین اورمیه ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین ایران ❤یاشاسین بوزلو سینه اورمیه ❤ارومیه قلب آذربایجان سرزمین باکری ها ❤