گفتگو 06 مرداد 1403 - 2 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
مرتضی منافی، عضو شورای شهر ارومیه:

پشیمان نیستم

استیضاح شهردار حق و جزو اختیارات شورای شهر است اما تصمیم من براساس وعده‌هایی بود که به مردم داده بودم و منافع آنها را در نظر گرفتم. با توجه به نزدیک بودن به دور هفتم انتخابات شورای شهر، تغییر شهردار منطقی نبود، زیرا شهردار جدید باید زمان زیادی برای آشنایی با امور شهری صرف می‌کرد. من وارد بازی‌های سیاسی نشدم و با توجه به عقل و امانت‌داری نسبت به رای مردم، به استیضاح شهردار رای منفی دادم.

زهرا بخشی/ خبرنگار>> مرتضی منافی عضو شورای شهر ارومیه که با ۴۳ هزار و ۷۳۹ رای به دور ششم پارلمان شهری ارومیه راه یافته است، به زعم خود تا کنون امانت دار خوبی بوده و توانسته آنچه را که در شعار گفته بود عمل کند. او معتقد است شفافیت و اتاق شیشه ای که یکی از شعار های شورای ششم بود، محقق شده که حضور پررنگ رسانه ها در صحن علنی و همچنین راه اندازی سامانه ستاد گواهی بر این ادعاست.
استیضاح شهردار را شاید بتوان بزرگترین چالش منافی در سه سال حضورش در شورای شهر ششم خواند چراکه ترکیب مخالفان و موافقان شهردار بگونه ای بود که رای او تعیین کننده بود. با 4 رای موافق که یکی از آنها متعلق به منافی بود، حسین مهدیزاده به عنوان شهردار ابقا و تا شش ماه مصون از استیضاح شد. اما آیا اوضاع بعد از انتخابات هئیت رئیسه جدید متفاوت خواهد شد؟
مرتضی منافی در گفت وگویی یک ساعته با خبرنگار«آوای آزاد» به این سوالات پاسخ داده است که در زیر می خوانید:

تا به امروز چه میزان به اهداف خود در شورای شهر دست یافته‌اید؟
رسیدن به اهداف نیازمند داشتن چشم‌انداز است و این موضوع را باید رسانه‌ها، نخبگان و کارشناسان ارزیابی کنند. من به عنوان امانت‌دار مردم وعده داده بودم که در این راه شفاف‌سازی کنم و در حد توان وعده‌هایم را عملی سازم. به دلیل برخی مشکلات و چالش‌ها در شورای شهر و شهرداری، تعدادی از اعضای شورا تعلیق شدند این چالش‌ها بی‌تاثیر نبودند، اما تلاش ما این است که به اهداف و وعده‌های خود عمل کنیم. خوشبختانه، پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام رسیده و پروژه‌های جدید نیز آغاز شده‌اند. شفاف‌سازی نیز یکی از شعارهای شورای ششم بوده که به آن عمل کرده‌ایم و تمامی مزایده‌ها و مناقصات به صورت قانونی و از طریق سامانه انجام می‌شوند.

آیا چالش‌های اخیر در عملکرد و اهداف پیش‌بینی شده تاثیرگذار بوده‌اند؟
قطعاً تاثیر مستقیم داشته‌اند و هنوز هم با آنها مواجهیم. برای خروج از این چالش‌ها نیازمند اتحاد، انسجام، تعامل و خرد جمعی اعضای شورا هستیم. با افزایش 120 درصدی بودجه شهری از سال 1402 و نظارت دقیق‌تر بر شهرداری، به اهداف خود نزدیک‌تر خواهیم شد و اصلاحات لازم در نیروی انسانی و مدیریت شهری را انجام خواهیم داد.
در پروسه سوال و استیضاح شهردار، شما تصمیمی گرفتید و بر آن تصمیم پافشاری کردید. آن ایام چگونه گذشت؟
استیضاح شهردار حق و جزو اختیارات شورای شهر است اما تصمیم من براساس وعده‌هایی بود که به مردم داده بودم و منافع آنها را در نظر گرفتم. با توجه به نزدیک بودن به دور هفتم انتخابات شورای شهر، تغییر شهردار منطقی نبود، زیرا شهردار جدید باید زمان زیادی برای آشنایی با امور شهری صرف می‌کرد. من وارد بازی‌های سیاسی نشدم و با توجه به عقل و امانت‌داری نسبت به رای مردم، به استیضاح شهردار رای منفی دادم. البته به شهرداری انتقادهای سازنده‌ای دارم، اما نظارت دقیق شورا بر روند اجرای امور شهری و انجام اصلاحات تاکنون نتایج مطلوبی به همراه داشته است.

آیا از رای منفی خود نسبت به استیضاح شهردار پشیمان نیستید؟
خیر، به هیچ وجه پشیمان نیستم.

شهردار در پروسه سوال و جواب به موضوع حیف و میل بیت‌المال در دوره‌های قبل اشاره کرد. آیا شما موافق هستید که چنین حیف و میلی صورت گرفته است؟
این سوال باید از شخص شهردار پرسیده شود و او پاسخگو باشد. من نمی‌توانم به جای شهردار قضاوت کنم.

آینده مدیریت شهری را چگونه می‌بینید؟
با توجه به اقدامات انجام‌شده و روند فعلی، آینده مدیریت شهری امیدوارکننده است. شهرداری از سال 1400 تا کنون توانسته حقوق 5,200 نفر از پرسنل را بدون تاخیر پرداخت کند. این نشان می‌دهد که منابع ملی و شهرداری به درستی مدیریت شده‌اند و آینده مدیریت شهری روشن است.

با توجه به مخالفت 7 نفر از اعضای شورا با حضور شهردار، آیا فکر می‌کنید این اعضا با مدیریت شهری همکاری خواهند کرد؟
امیدوارم که همکاری کنند. یک سال به انتخابات شورای شهر مانده است و نیاز است که اعضای شورا با یکدیگر و با مدیریت شهری اتحاد و انسجام داشته باشند تا چالش‌ها و مشکلاتی دیگری بوجود نیاید و مدیریت شهری به خوبی پیش برود.

انتخابات هیئت رئیسه پیش رو را چگونه می‌بینید؟
معتقدم که انتخابات هیئت رئیسه براساس شایسته‌سالاری خواهد بود و اعضا از روی تعصب یا دوستی انتخاب نخواهند کرد. حتی اگر خودم هم نباشم، با هرکسی که انتخاب شود همکاری خواهم داشت تا وضعیت شهرمان بهبود یابد.

آیا خودتان برای هیئت رئیسه کاندیدا خواهید شد؟
هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته‌ام.

اما به نظر می‌رسد که قصد شرکت دارید؟
احتمالاً 7 نفری که به استیضاح شهردار رای مثبت داده‌اند، هیئت رئیسه را نیز خودشان انتخاب کنند. اما حتی اگر در هیئت رئیسه هم نباشم، برای منافع مردم تلاش خواهم کرد.

نمایندگان و مدیران ارشد چقدر در تصمیم‌گیری‌های شوراها تاثیرگذار هستند؟
اگر اعضای شورا استقلال رای داشته باشند، از نمایندگان و مدیران کمک نمی‌گیرند. اما نمایندگان و مدیران ارشد استان می‌توانند در افزایش درآمد پایدار، سرمایه‌گذاری، منابع ملی و ارزش‌های افزوده مدیریت شهری تاثیرگذار باشند. امیدواریم که نمایندگان جدید نیز به دور از جریانات جناحی در پیشرفت شهر و استان قدم بردارند
ارومیه شهر زیبایی‌هاست، اما در زمینه گردشگری وضعیت خوبی ندارد و نیازمند اقدامات جدی از سوی مدیران ارشد و نمایندگان است.
شنیده‌ها حاکی از این است که یکی از نمایندگان با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد از سوی شورای شهر برای حضور در صحن شورا، هیچ‌گاه نیامده و دیگری همواره دچار چالش بوده است. نظر شما درباره همکاری نمایندگان چیست؟
شورا برنامه و جلسات هفتگی خود را دارد و دو روز شنبه و دوشنبه را به مشکلات شهری اختصاص داده‌ایم. دوبار از نمایندگان استان دعوت کرده‌ایم و حتی نمایندگان خود خواستار حضور در شورا شده‌اند، اما متاسفانه ما وقت نکرده‌ایم. لازم است که ارتباط با نمایندگان را محدود به جلسات صحن شورا ندانیم و از ظرفیت آنها در تهران و استان بهره ببریم.

به شورای ششم چه نمره ای میدهید؟
به اعضای شورای شهر نمره قبولی می‌دهم، چرا که پاکدستی شورا یکی از مقوله‌های مهم است.

کلام پایانی:
هرچند برخی رسانه‌ها در جریان استیضاح شهردار به دروغ‌پردازی پرداختند و از گفتن واقعیات خودداری کردند. از رسانه‌ها می‌خواهم که حقیقت را بنویسند و مدیران شهری را به چالش بکشند تا وظایف خود را به درستی انجام دهند.رسانه‌ها افترای زیادی به من زده‌اند و اخیراً عوارض ترمینال و میدان را به افراد من نسبت داده‌اند، در صورتی که من اصلاً آن افراد را نمی‌شناختم و بعداً مشخص شد که هیچ ارتباطی با این موضوع نداشته‌ام.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *