به گزارش سرویس اجتماعی >> ماه گذشته، به فاصله کمتر از یک هفته، دو پاکبان شهرداری ارومیه حین خدمت در خیابانهای شهر، بر اثر برخورد با اتومبیلهای عبوری، جان خود را از دست دادند.
این اولین حادثه دلخراشی اینچنینی نبود و آنطور که پیداست آخریناش نیز نخواهد بود.
اصغر فاتحی، یکی از پاکبانانی است که در حادثهای مشابه، شانس با او و خانواده اش یار بود، اما اینروزها به دلیل از کارافتادگی حاصل از صدمات تصادف با وسیله نقلیه خانهنشین و از کار افتاده است.
پاکبانان شهرداری به دلیل نوع ماموریتها و ساعات کاری، از آسیبپذیرترین اقشار کارگری هستند و ضرورت ایمنسازی محیط کار را از جانب کارفرمایان و مسئولان مدیریت شهری دوچندان میسازد.
وقوع حادثه، بهخصوص وقتی عوامل انسانی در آن دخیل باشند، ناگزیر است، به شرطی که این حادثه، در خلاء اقدامات حفاظتی و مراقبتی مطابق با آخرین استانداردهای حداقلی کشوری در مورد کارگران شهرداری ارومیه نیز اعمال شود.
برای کنکاش و علتیابی این حوادث و آگاهی از وظایف و سطح مسئولیت شهرداری در قبال نیروهای حوزه رُفت و روب شهری، سراغ رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه رفتیم.
هادی بصاری در گفتوگو با آوای آزاد، از حوادث پیش آمده برای همکارانش ابراز تاسف کرده، عنوان میکند: «پاکبان متوفی هنگام نظافت باند تندروی خیابان شیختپه، به دلیل برخورد با خودروی سمند که با سرعت غیرمجاز حرکت میکرد، جان باخت. هیچ ردپای ترمزی در صحنه حادثه دیده نشده که این موضوع بیاحتیاطی و عدم رعایت قوانین رانندگی توسط راننده را نشان میدهد.»
این توضیح اما نه از تلخی حادثه میکاهد نه مسئولیت سازمان پسماند.
ضمن استفاده از چراغهای هشداردهنده، موانع ترافیکی، علایم هشدار دهنده، لباس مناسب، وسایل حفاظت شخصی و آموزش ایمنی برای کارگران پسماند، حتیالامکان رُفت و روب معابر خطرآفرین باید به صورت مکانیزه انجام پذیرد؛ آیا شهرداری ارومیه برای به حداقل رساندن این حوادث، امکانات سختافزاری کافی را در اختیار دارد؟
رییس سازمان مدیریت پسماند میگوید که تعداد خودروهای جاروی مکانیزه شهرداری ارومیه ۸ دستگاه است و ادامه میدهد: «با توجه به نیاز به جزئینگری در معابر فرعی، همچنان از نیروی انسانی برای این معابر استفاده میشود.»
البته طبیعتا بلوار نبوت، محل آخرین حادثه منجر به فوت، خیابانی فرعی نیست، اما بصاری ساعت شروع فعالیت پاکبانان را در رخدادهای تلخ تصادفات بیتاثیر نمیداند و معتقد است:
پاکبانان به جهت شروع فعالیتشان از ساعت ۴:۳۰ بامداد که خیابان ها خلوت و کمتردد است بیشتر در معرض سوانح رانندگی هستند.
وی همچنین از تلاشهای شهرداری برای حمایت از خانواده پاکبانان درگذشته و پیگیری حقوق و مزایای قانونی آنان میگوید، اما در صحبتهای این مدیر شهری هیچ امید و نشانهای دال بر پیشگیری و به حداقل رساندن حوادث کارگری به چشم نمیخورد.
آیا خیابانهای شهر ارومیه همچنان شاهد به خون غلتیدن پاکبانان زحمتکش شهرداری خواهند بود یا تمهیدی جدیتر میبایست اندیشیده شود؟