اجتماعی 09 آبان 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

وعده‌هایی که برای مردم نان نمی‌شود

وعده‌های مسئولان در خصوص ساماندهی وضعیت آشفته نان در آذربایجان غربی بویژه شهر ارومیه مصداق کور خویش و بینای مردم است. از هزار وعده خوبان در قبال بی‌نانی و صف‌های طولانی و شب خوابیدن های دم در نانوایی یکی وفا نکرده‌است.

علاوه بر نبود نظارت و کیفیت بد آرد، برخی نانوایی‌ها به علت به صرفه نبودن پخت نان به دلیل قیمت تمام شده حاضرند نان را به دامداری ها برای خوراک دام بفروشند و در مهربانانه‌ترین حالت، آن را  به سوپرمارکت‌ها بفروشند تا با قیمتی به مراتب بیشتر به دست مردم برسد.

دولت امیدوار بود با هوشمندسازی  فروش نان از طریق نصب دستگاه‌های کارتخوان، آشفتگی بازار نان مرتفع شود اما گویا داستان نان در این بازار سنگین گوشت و مرغ و دیگر اقلام سبد غذایی پیچیده تر از این حرف‌هاست.

حالا در این اوضاع اقتصادی که نان قوت غالب اکثر خانواده‌هاست و از امام جمعه تا نماینده مجلس همه مطالبه‌گر ساماندهی آشفته بازار نان هستند اما برخی مسئولان همچنان اصرار دارند که همیشه چیز بر مدار آرامش است و هر آنچه هست دسیسسه‌های سودجویان و جو روانی است.اینکه چگونه این سودجویان سالهاست بر دستگاه عریض و طویل دولتی چیره شده و کسی را یارای مقابله با آن نیست، قابل تامل است و جای تعجب دارد. البته این انکارها نتوانست اوضاع را سامان بخشد و  موضوع این سوء مدیریت و بروز بحران نان به بهارستان رسید.

تفاوت ۳.۵ برابری قیمت نان در نانوایی و سوپرمارکت‌ها

روح الله حضرتپور، نماینده مردم ارومیه در مجس شورای اسلامی در تذکری شفاهی به دولت خواستار حل بحران نان شد و گفت: نان خالی را از سر سفره‌های مردم برندارید، بحران نان در شهرستان ارومیه مردم را کلافه کرده است، آیا شما به زن و بچه و خانواده خودتان اجازه می‌دهید از ساعت ۶ صبح تا ظهر برای خرید یک بسته نان در صف باشند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس با طرح این سؤال که چرا سهمیه استان آذربایجان‌غربی و شهرستان ارومیه از سال ۹۵ ثابت مانده و افزایشی نیافته است، خطاب به وزیر صمت گفت: شما با تصمیمات غیر‌کارشناسی و بی‌اساس در حوزه آرد و نان فقط دلال‌‌بازی راه انداخته‌اید. وقتی تفاوت قیمت نان سوپرمارکت و نانوایی‌ها ۳.۵ برابر شود، مشخص است که بحران به‌وجودآمده و صف‌های طولانی تشکیل می‌شود.

حضرت‌پور با بیان اینکه به خاطر همین سوء‌مدیریت‌ها طرح استیضاح وزیر صمت را به جریان انداختیم، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: چرا وزیر حاضر به پاسخ‌گویی نیست؟ ایشان و دولت باید پاسخ‌گوی سوء‌مدیریتشان باشند. بعد می‌گویند چرا مردم ناراحت هستند، این سوء‌مدیریت و بی‌تدبیری مردم را عصبانی می‌کند. به والله که مردم حقشان این نیست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار: خریدهای هیجانی از دلایل صف‌های طولانی!

با وجود اینکه اعتراض به وضعیت بحرانی نان صدای مجلسی‌ها را در آورده و وزیر صمت را تا پای استیضاح کشانده است، اما معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی در گفت و گو با یکی از رسانه‌های محلی استان، بازگشایی مدارس و قرار گرفتن در فصل کار و خریدهای هیجانی را از دلایل صف‌های طولانی نان اعلام کرده است.

 جواد کرمی مدعی شده که هیچ گونه کاهش سهمیه‌ای وجود نداشته و آرد یارانه‌ای نوع یک در استان طی هر ماه ۲۴ هزار و ۸۰۰ تن و سهمیه آرد یارانه‌ای نوع دو ۶ هزار و ۴۰۰ تن بوده که ماه گذشته نه تنها کاهش نیافته بلکه ۵۲۵ تن آرد ترمیمی در نانوایی‌های سطح استان نیز توزیع شده است.

کرمی در این مصاحبه به تجهیز چهار هزار و ۴۹۱ واحد نانوایی به کارت‌خوان هوشمند اشاره کرده که تخلفات احتمالی را ثبت کند اما اذعان وی به ارسال ۵ هزار و ۷۶۰ پیامک اخطار تخلف برای نانوایان نشان می‌دهد که این طرح نیز شکست خورده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی البته اشاره ای هم به اینکه برخی سودجوها داشته که نان را برای مصارف دامی و یا فروش به سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنند، موضوعی که مدیرکل بازرسی آذربایجان‌غربی هم بر آن صحه گذاشت و در پاسخ به جام‌جم گفت: بخشی از معضل کمبود نان مربوط به یارانه آرد است. قیمت نان خشک و بیات گران‌تر از نان تازه است و همین امر سبب شده تا تعدادی از نانوایی‌ها نان را دپو کرده و به عنوان نان خشک برای دام بفروش برسانند.

روح‌الله محبوبی یکی دیگر از دلایل بحران نان در ارومیه را متاثر از جنگ ایران و اوکراین دانست و گفت: پایین بودن کیفیت آردی که به استان ارسال می شود از علت‌های دیگر مشکل نان در استان و ارومیه است. گندم تولیدی در کشور و استان از کیفیت خوبی برای  پخت نان برخوردار نیست و همین امر باعث شده میزان پخت نانوایی‌ها کاهش یابد.

در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها به وضعیت بحران نان و همچنین تذکر نماینده مردم در مجلس و طرح استیضاح وزیر صمت؛ رییس‌کل دادگستری استان با حضور مسئولان ذیربط جلسه آسیب‌شناسی و بررسی علل بروز مشکلات مربوط به حوزه گندم، آرد و نان را تشکیل داده و بر برخورد جدی و بازدادنده با متخلفان تاکید کرد.

ناصر عتباتی در این جلسه از بازار سیاه در حوزه آرد و نان خبر داد و گفت: برخی افراد سودجو و منفعت طلب سوءاستفاده‌هایی در بحث توزیع نان می‌کنند که به هیچ وجه پذیرفته نیست؛ بازار سیاهی که در این خصوص وجود دارد باید با برخوردهای بازدارنده برچیده شود.

 رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: نظارت‌های ادارات متولی در امر توزیع آرد و پخت نان به صورت جدی پیگیری شود و تخلفات را به دستگاه قضایی گزارش کنند تا با برخورد قضایی با مجرمین اقدامات بازدارنده جهت کاهش مشکل آرد و نان صورت گیرد.

عتباتی اضافه کرد: موضوع نان مردم برای دستگاه قضایی اهمیت زیادی دارد و با متخلفین در این حوزه بدون اغماض برخورد خواهد کرد؛ مردم باید لمس کنند که خدمتگزاران آنها به فکرشان بوده و در تلاش برای تامین آرامش و آسایش آنها هستند بنابراین باید تصمیماتی اتخاذ شود تا صفهای طولانی نان و معطلی مردم مرتفع شود.

واقعیت این است که خروجی هیچ کدام از جلسات و اظهارنظرها در چند سال اخیر که بحران نان در ارومیه تکرار  می‌شود برای مردم، نان بدون‌دغدغه نشده‌است. باید دید خط و نشان مقام عالی قضایی استان در برخورد قاطع و بدون اغماض با سودجویان، ره بجایی خواهد برد یا همچنان مردم مجبور و معطل در صف‌های طولانی از نیمه‌شب برای تهیه یک لقمه نان خواهند بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *