اجتماعی 10 آبان 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

چرا سرم نیست؟

با آغاز فصل سرما و شیوع آنفولانزا که از ماهها پیش کارشناسان حوزه درمان آن را پیش بینی کرده‌بودند، مراجعه به مراکز درمانی افزایش یافته‌است.

بیمارانی که حالا علاوه بر تحمل درد بیماری، باید نسخه بدست، ساعت‌ها برای تهیه دارو و سرم به چندین داروخانه مراجعه کنند و ساعات زیادی در صف‌های طولانی منتظر باشند آنهم اگر بخت با انها یار باشد و جمله” دارو و سرم نداریم” را نشنوند.

مسئولان داروخانه‌ها نیز از این موضوع گله‌مندند و می‌گویند که دپو سرم و آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها و حتی شرکت‌های پخش دارو نیز رو به اتمام است و کاری از دست آنها برنمی‌آید.

 مسئول فنی یکی از داروخانه های ارومیه  می‌گوید: ماهم از اینکه کمبود آنتی‌بیوتیک و نایاب شدن سرم در ارومیه مشکلات فراوانی را برای بیماران به وجود آورده است، ناراحتیم.

وی با بیان اینکه بیشتر کمبود دارو‌های آنتی‌بیوتیک مربوط به کودکان است، افزود: قطره‌های بینی که این روز‌ها با توجه به فصل مصرف زیاد، در بازار نایاب شده است و کمبود انواع سرم همچنان در بازار وجود دارد. همچنین  در کنار این کمبود ها، قیمت برخی اقلام  دارو‌یی نیز چند برابر شده است.

زهرا علیپور یکی از مراجعه کننده‌ها به داروخانه بیان کرد: پسرم دچار سرماخوردگی شده اما داروی آنتی‌بیوتیکی که پزشک تجویز کرده را نتوانستم در داروخانه ها پیدا کنم.

هومن بهنمون که با نسخه‌ای که سرم برایش تجویز شده و این چهارمین داروخانه‌ای است که به آن مراجعه کرده و با نبود سرم مواجه شده‌است، می‌گوید: موضوع دارو ارتباط مستقیم با سلامتی مردم دارد؛ کاش تا موضوع بحرانی نشده، چاره‌اندیشی شود.

کمبود سرم در ارومیه مشکل کشوری است

محمد دلیرراد، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه کمبود سرم در داروخانه‌ها یک مشکل کشوری است، افزود: متأسفانه کارخانه‌ها با اعلام اینکه هزینه‌های تولید سرم در کشور بسیار بالاست اقدام به کاهش تولید کرده‌اند که همین امر موجب کمبود سرم در کشور شده‌است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح دارویار در کشور نیز قیمت سرم افزایش چندانی پیدا نکرده است، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که هزینه تزریق سرم چندین برابر هزینه ویزیت و حتی قیمت خود سرم است بنابراین برخی پزشکان برای سود بیشتر اقدام به تجویز سرم برای بیماران می‌کنند.

کمبود دارو قابل انکار نیست/ از تیرماه تولید دارو نداریم

لعیا صدیق‌راد، مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده‌های دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با جام‌جم با بیان اینکه متاسفانه با کمبود دارو مواجه هستیم و نمی‌توان آن را انکار کرد، گفت: تولید آنتی بیوتیک در کشور از تیرماه سالجاری به علت درخواست افزایش قیمت متوقف شده است ولی بعلت ظرفیت ذخیره‌های شرکت ها و داروخانه ها، تا چند ماه قبل این مشکل زیاد احساس نمی شد.

صدیق‌راد تصریح کرد: در حال حاضر باتوجه به اینکه ذخیره‌های شرکت‌های پخش دارو و داروخانه‌ها رو به اتمام است و از طرفی به علت شیوع آنفولانزا تقاضا نیز افزایش یافته‌است، مردم به صورت ملموس این مشکل را احساس می‌‌کنند.

وی اذعان کرد: کارخانجات تولید آنتی بیوتیک اعلام کرده بودند که اگر افزایش قیمتی وجود نداشته باشد، تولید نخواهند کرد؛ در همین راستا جلساتی در سازمان غذا و دارو برگزار و افزایش قیمت مصوب شد و تولید داروها از سر گرفته شده‌است اما از آنجایی که پروسه تولید، قرنطینه و ریلیز یک تا دو ماه فرصت می خواهد، قطعا در این مدت با کمبود مواجه خواهیم بود.

صدیق‌راد اضافه کرد: هرچند در دو هفته گذشته داروهای آنتی بیوتیک به صورت سهمیه ای وارد استان می شود اما همین سهمیه ای شدن باعث شده داروخانه ها از عرضه دارو بدون نسخه پزشک امتناع می کنند.

به گفته صدیق‌راد، سرم هنوز افزایش قیمت نخورده است. از طرفی هم آمار توزیع سرم در سال های 99، 1400 و شش ماهه1401 نشان می دهد که تناسبی بین مصرف و توزیع وجود ندارد.

وی افزود: با وجود اینکه در سال 99 ، چهار میلیون و 560 هزار لیتر و در سال گذشته سه میلیون و 870 هزار لیتر سرم در استان توزیع شده است این میزان در شش ماهه نخست سالجاری دو میلیون و 400 هزار لیتر بوده است که نشان می دهد علی رغم افزایش تقاضا، سرم توزیعی چندان افزایشی نداشته است این درحالی است که شیوع آنفولانزا و افزایش مصرف سرم پیش بینی شده بود.

وی در خصوص ذخیره میزان سرم اظهار کرد: سرم فراوری حجیم است و امکان ذخیره آن تا حدودی برای شرکت و داروخانه امکان پذیر است بنابراین تا یک یا دو ماه  می توان این فراوری را ذخیره داشت. با توجه به عدم تولید و از طرفی افزایش بی رویه سرم از شهریورماه تا کنون، سرم های دپو شده نیز روبه اتمام است و با نبود سرم مواجهیم.

صدیق راد گفت: شرکت های دارویی باید کارخانه‌های تولید سرم را تحت فشار قرار دهند تا تولید افزایش یابد. در کل کشور فقط 5 شرکت تولید سرم وجود دارد که جوابگو نیست، مقرر شده یکی از شرکت های داروسازی یکی از خط تولیدهایش را به سرم تبدیل کند که امیدواریم با این افزایش ظرفیت تولید؛ مشکل نبود سرم نیز برطرف شود.

گرچه کارخانه‌های داروسازی حرف خود را به کرسی نشانده و تولید دارو با افزایش قیمت از سر گرفته شده و حتی محموله‌ای از آنتی‌بیوتیک وارد کشور شده‌است اما تا به دست مصرف‌کننده برسد حکایت کمبود دارو و نبود سرم ادامه‌ خواهد داشت آنهم در شرایطی که به گفته مدیر مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت، همه گیری آنفولانزا ادامه دارد و تا چند هفته دیگر با آن درگیر هستیم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *