اجتماعی 11 آبان 1402 - 12 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

معابر و خیابان‌ها ملک شخصی نیست!

سه بار خیابان را دور زدم که دوبارش را پشت چراغ قرمز ماندم، هربار آهسته‌تر و با نگاهی به کنار خیابان برای پیدا کردن جای پارک.
یوسفی، خیابان نحیف قدیمی مرکز شهر که وجب به وجب‌اش در انحصار تعمیرگاههای موتورسیکلت و فروشگاههای دوچرخه‌ است، جایی برای پارک ندارد.
مغازه‌داران نه تنها به حریم پیاده‌روها تجاوز کرده‌اند بلکه به خیابان هم رحم‌نمی‌کنند.
در سایه عدم نظارت و‌ اهمال‌کاری شهرداری و راهنمایی و رانندگی، سدمعبر در معابر عمومی امان شهروندان را بریده‌است. در بیشتر پیاده‌رو‌ها جا برای قدم‌زدن‌نیست، کنار خیابان‌ها هم که یا وانت‌بارها سدمعبر کرده‌اند و‌یا مغازه‌داران با گذاشتن مانع،سدمعبر می‌کنند.
در ارومیه مغازه‌داران مدعی بلامنازع معابرند، ادعای مالکیت بر شوارع عمومی را دارند و آن را حق خود و در راستای رونق کسب و کارشان می‌دانند.

این امر مختص یک یا دو خیابان نیست، از خیابان شیخ‌شلتوت، پزشکیان و شهریار که اسیر صنوف مربوط به تعمیر خودرو است تا خیابان خرمشهر که محل تفکیک‌ ضایعات شده. خیابان مدنی هم که در ید بورس دکوراسیون‌های داخلی منازل است.
برخی از شهروندان در برابر داد و هوار و ادعای مالکیت و بهانه ایجاد مانع برای کسب و کارشان، کوتاه آمده و از حق خود میگذرند.
برخی ها هم که به حق و حقوق شهروندی خود آگاهند و اجازه سواستفاده را نمیدهند باید ساعت ها دست از کار و زندگی کشیده و با آنها به بحث بنشینند البته اگر کار به نزاع و درگیری نرسد، چون طبق گفته فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی، آمار نزاع ‌‌و درگیری در استان همچنان میتازد و حتی از نرم کشوری هم بالا زده است.
معضل مالکیت صاحبان حرف بر معابر عمومی و خیابان ها تازگی ندارد، آنها چنان بر حق و‌ حقوق شهروندان چنبره زده‌اند که حق اجاره دادن مقابل دکان‌هایشان را بر خود جایز میدانند!
در خیابان عطایی و امام، مغازه‌دارانی هستند که پیاده‌روی مقابل مغازه‌شان را به دست‌فروش‌ها اجاره می‌دهند، این موضوع سالهاست که مطرح است و‌ گویا سنگ‌بنایش در دوران مدیریت شهری اسبق نهاده شده‌است.
پیش‌تر هم وانت‌بارهای کمربندی خاتم‌الانبیا از پرداخت پول به واسطه‌ها و ماموران برای کسب رخصت سدمعبرشان گفته‌اند. این موضوع را یکی از اعضای شورای شهر و شهردار ارومیه با اشاره به مافیای پشت پرده سدمعبر تایید کرده‌بود. هرچند این اوضاع در کمربندی سامانده شده‌است.
خلاصه در ارومیه وجب به وجب شهر صاحبان خود خوانده دارد. ساکنان کوچه پس کوچه‌ها با نصب« پارک = پنچر» و یا« پارک ممنوع» و حتی «اختصاصی کردن کوچه‌ با گذاشتن مانع و‌ نگهبان در ورودی کوچه‌ها» از پارک خودروها ممانعت می‌کنند در حالیکه طبق ماده ….
اگر ساکن ارومیه، دومین شهر پرخودروی کشور هستید، باید پی خردشدن اعصابتان برای پیدا کردن جای پارک و مواجهه با صاحبان بلامنازع خیابان‌ها را به تن بمالید!
همین یک قلم« کمبود پارکینگ و پیدا نکردن جای مناسب برای پارک خودرو» می‌تواند کابوس هر روز شما در رابطه با ترافیک و پارک خودرویتان را به واقعیت بدل کند.
اگر فکر میکنید سازمان و نهادی در این خصوص پاسخگوست و کاری خواهد کرد، مشمول‌ضمه‌اید؛ چون اینجا مسیولان آنقدر به مباحث سیاسی و بده و بستان‌های پشت پرده مشغولند که وقتی برای احقاق حقوق شهروندی نیست. البته سال، سال انتخابات هست و شعارها گوش فلک را کر خواهد کرد، شما هم بشنوید و باور….؟!

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *