اجتماعی 30 دی 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

به وقت دریاچه-سدّ شهرچایی

همیشه گولسون الهی دوداغی اورمیه‌نین

داغیلماسین بو گؤزل طمطراقی اورمیه‌نین

سدّ شهر چایی که با هدف تأمین آب مردم اورمیه احداث شده بود، با گذشت زمان به یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر اورمیه تبدیل شد و توجه علاقمنمدان به ماهیگیری و طبیعت و گردشگری را به خود جلب کرده است.

سد شهرچایی در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب شهر اورمیه و در منطقه سیلوانا قرار دارد که حجم مخزن آن تا تراز نرمال بیش از ۲۲۱ ملیون متر مکعب بوده، ارتفاع از پی ۱۱۹ متر و از بستر رودخانه ۸۴ متر می باشد.

سد شهر چای از نوع خاکی–سنگریزه‌ای بوده و دارای ۲۱۵ میلیون متر مکعب حجم مفید خواهد بود. هدف احداث سد شهر چای تامین آب آبیاری برای ۱۲۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست شهر اورمیه و تامین حدود ۷۶ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز شرب و صنعت شهر اورمیه است.

این رود از کوه کان به ارتفاع ۳۲۷۱ متر از کوه‎های آذربایجان سرچشمه می‌گیرد و رشته‌ای از کوه‌های مرزی ترکیه نیز به آن افزوده شده، پس از کندن دره‌ای برای خود در بلندی‌های یادشده وارد بردسیر شده و از آن گذشته، پس از دریافت رگه هایی چند در طول مسیر خود و آبیاری زمین های مسیر خود به روستای بند نزدیکی شهر اورمیه می رسد و جلوه‌های زیبایی را به وجود می‌آورد که در نوع خود بی‌نظیر است.

گرچه مناظر خدادادی چهار فصل این منطقه از آذربایجان واقعا بی‌نظیر و زیباست اما از لحاظ امکانات رفاهی و عمومی (جایگاه‌های گاز و بنزین، سرویسهای بهداشتی عمومی و…) بسیار محروم است و تا کنون اقدامات خاصی صورت نگرفته است.

بسیاری از زیباییهای منطقه آذربایجان، خصوصاً شهر اورمیه برای سایر هموطنان ناشناخته مانده و جا دارد با ایجاد شرایط منسب و بسترسازی به بهبود وضعیت گردشگری منطقه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

حسین واحدی – رونامه‌‎نگار

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *