خبر 09 بهمن 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازگشت به عقب!

گروه سیاسی>>‌ بالاخره پس از کش و قوس های فراوان، تکلیف بزرگترین پرونده قضایی تاریخ آذربایجان غربی مشخص شد و متهم ردیف اول به ۲۰ سال حبس و رد مال محکوم شد. اگرچه افکار عمومی چشم انتظار محکومیتی سنگین تر از ۲۰ سال حبس و رد مال چند ده میلیاردی از شهردار اسبق ارومیه بود اما برخورد دستگاه قضا با اژدهای هفت سر فساد شهری در ارومیه را که در لایه های مختلف اجتماعی و سیاسی این شهر و حتی استان نفوذ کرده بود را به فال نیک باید گرفت. پرونده ای حجیم که با وانت جابجا می شد و علاوه بر محمد حضرت پور شهردار پیشین به عنوان متهم ردیف نخست، برخی مدیران شهری نیز به حبس، رد مال و انفصال از خدمت محکوم شدند.
همزمان با خبر تایید محکومیت شهردار اسبق، خبر برائت چهار عضو تعلیقی شورای شهر ارومیه نیز در فضای مجازی و حقیقی پیچید. نکته ای که برای افکار عمومی ابهام برانگیز بود این که چطور می شود شهردار منتخب شورای شهر به ۲۰ سال حبس و لیست بلند بالایی از جرائم محکوم شود اما شورایی که وظیفه نظارتی بر کارکرد شهردار را داشته تبرئه شود؟ اگر قرار بر این است که شهردار صرفا پاسخگوی کارکرد فسادگونه خود باشد پس نقش و ماهیت شورای شهر در چیست؟
آیا نسبت به اقدامات خلاف قانون شهردار وقت آگاهی داشته و سکوت کرده اند و یا اینکه نظارتی نداشته و سرشان به کار خودشان گرم بوده است؟
افکار عمومی مطالبه می کند چطور شورای شهری که بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر نظارت دارد اما از وظیفه اصلی خودش که نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کلیه سازمانها، مؤسسات، شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمایه، دارائی ها، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری، همچنین نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و پیگیری های لازم براساس مقررات قانونی است، غافل بوده است تا ارومیه شاهد بزرگترین پرونده تخلف شهری در تاریخ آذربایجان غربی و حتی ایران باشد؟


مگر نه اینکه اعضای حکم برائت گرفته شورای شهر معتقد بودند نظارتی که از طرف وزارت کشور بر شهرداری وجود داشت، یک نظارت بروکراتیک بود و در دراز مدت این نظارت کارآمدی خود را از دست داده اما نظارت شورای اسلامی شهر بر شهرداری، نظارت دموکراتیک و مردمی است؛ پس چطور شد که شهردار پیشین هر کاری که دلش خواست با حق و حقوق مردم و آینده این شهر انجام داد و شما ساکت بودید؟
شما دقیقا کجا بودید که امروز با پشتکار فراوان دوباره به صندلی های گرم و نرم شورای شهر بازگشتید تا باز شهر را به حراج بگذارید!
افکار عمومی امروز از هیات حل اختلاف آذربایجان غربی به ریاست استاندار مطالبه دارد که چطور در قبال قصور این افراد که دادگاه نیز حکم داده بود تا به این قصور نظارتی رسیدگی شود، اقدامی نشد و یا اگر شد، رسانه ای نشد!
اعضای شورای شهر که از بازگشت به صندلی های گرم و نرم اما فاقد کارکرد سرمست هستند بدانند که افکار عمومی هنوز آنها را یکی از عاملین اصلی شروع و تداوم تخلفات بلند بالای شهردار اسبق ارومیه می دانند. یکبار برای همیشه باید روشن شود که شورای شهر اگر توان نظارت بر اقدامات شهردار را ندارد پس به چه کاری می آید؟ این حجم از دلبستگی افراد برای حضور در شورای شهر اگر برای نظارت بر عملکرد شهردار و شهرداری نیست پس برای کدام طمع شخصی است؟
فضاسازی جریان منتصب به شهردار اسبق برای به حاشیه کشاندن محکومیت حضرت پور و قهرمان جلوه دادن اعضای شورای شهر تعلیقی که حکم برائت گرفته اند، موجب شد تا این افراد دچار این توهم شوند که به راستی بی گناه هستند و در نخستین جلسه شورای شهر هم پس از بازگشت، لبخند زنان در مقابل دوربین روابط عمومی شورای شهر ژست قهرمان به خود گرفتند اما زهی خیال باطل!
لطفا در بی گناهی خودتان شوآف نکنید. در محکمه اعتماد عمومی شما در قبال همراهی توام با سکوت و کوتاهی و کم کاری در برابر زیاده خواهی های پدرخوانده گناهکارید.
آقای استاندار! خاطرتان هست که در برنامه اولدوز گفتید اگر شوراها از مسیر قانونی خود خارج شوند آنها را منحل می کنید؟ اگر این کم کاری شورای شهر پدرخوانده در بُعد نظارتی مصداق خلاف قانون نیست پس چیست؟ مردم از شما انتظار دارند که مثل همیشه قاطعانه برخورد کنید. آقایان تبرئه شده! سرتاپای این صندلی شورای شهر چقدر می‌ارزد که به خودتان اجازه می‌دهید با این همه تخلفی که از سوی شهردار منتخب شما اثبات شده، باز هم در بین مردم حاضر شوید و دم از خدمت بزنید. خسته نشدید از این همه تناقض و دروغ!؟

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *