اجتماعی 09 بهمن 1402 - 9 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

خیال ‌تخت!

پس از اینکه نتایج دومین مرحله بررسی صلاحیت داوطلبین دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان ارومیه اعلام شد، سه نماینده فعلی ارومیه در مجلس بیش از پیش به رقابتی بدون رقیب در اسفندماه پی برده و خیالشان از پیروزی راحت شده است. درحالیکه تا پیش از آن، سه نماینده کنونی به ترفندهای مختلف در حال یارگیری، تجهیز و آماده باش برای آوردگاه ۱۱ اسفند بودند .
با توجه به قرار گرفتن ذاکر و حضرت پور در یک سنگر و رقابت علنی و بیشتر اوقات غیرعلنی با جلال زاده، به نظر می‌رسد این دور از انتخابات به سادگی که این سه نفر تصور دارند، نخواهد بود. چرا که امکان دارد برخی چهره های شاخص مجوز ورود به رقابتهای انتخاباتی را کسب کنند، حتی در دقیقه 90!
دوم اینکه رقابت بین این سه نفر برای حذف یکی یا دو نفر نیز نفسگیر خواهد بود.البته به شرطی که دعواهای این سه با هم جنگ زرگری نباشد.
شکل کنونی رقابتهای مجلس که مجالی است برای رقابت ثروت و شهرت، مانع حضور چهره های توانمند اما فاقد ثروت و رانت شده است.
در این شرایط برخی‌ها چون از خود چیزی ندارند، سعی میکنند از روی حسادت و حقارت با هر ترفندی رقیب را حذف کنند؛ پس چون توان همآوردی با رقیب را ندارد، تلاش میکند تا او را تحقیر کرده و او را کوتوله جلوه داده و در حد خود پایین بیاورد!
گمان نکنید که همه نخبگان تاب تحقیر و تحمل توهین را دارند و به خاطر عشق به کار و خدمت به وطن به هر قیمتی می‌مانند. برخی البته با این ایمان که دنیا الاکلنگ است و بالا و پائین دارد، خار در چشم و استخوان در گلو، دندان به جگر می‌فشارند و صبورانه این شعر از سیف‌فرغانی را می‌خوانند:

ای تیغ تان چو نیزه برای ستم دراز
این تیزی سنان شما نیز بگذرد

چو داد عادلان به جهان در بقا نکرد
بیداد ظالمان شما نیز بگذرد

در مملکت چو غرش شیران گذشت و رفت
این عوعو سگان شما نیز بگذرد

آن کس که اسب داشت غبارش فرو نشست
گَرد سُم خران شما نیز بگذرد

نگاهی به کارنامه عملکردی سه نماینده فعلی حاکی از آن است که ذاکر و حضرت‌پور یکسالی است ترجیح می‌دهند برای اینکه از حمایت دولت برخوردار باشند سکوت در برابر ناکارآمدی دولت بویژه در آذربایجان‌غربی را پیشه کنند بنابراین این دو نفر بیش از آنکه دغدغه کسب رای مردم و اعتماد دوباره آنها را داشته باشند از در بسته دولت واهمه دارند و برای همین ترجیح داده اند با دولت همراه باشند تا بتوانند بسلامت تا ۱۱ اسفند در رقابت بمانند.
چراکه معتقدند آدم عاقل به حرف زدن خطر نمی‌کند. یک گوشه می‌نشیند، حرف بودار و دو پهلو نمی‌زند، برای خودش دردسر و پرونده درست نمی‌کند، وقتی هم اتفاقی می افتد آن قدر سکوت می‌کند که آب‌ها از آسیاب بیفتند و بعد موضع هم‌راستا با نهاد قدرت بگیرد و اینطور پاک و پاکیزه بماند و احتمالاً که نه حتما بتواند صلاحیت هم بگیرد و البته این سناریو، بهارستان را هم احتمالاً تضمین می‌کند.
در آن سو، جلال زاده که خودش برای پیروزی دولت کوچه به کوچه، شهر به شهر سخنرانی کرده، او نیز رقیب خود را نه اعتماد مردم بلکه تلاش دیگر رقبا برای حذف خودش می داند.
دوستداران این سه نفر هم اعتقادی به این دارند که سیاست بالا و پایین بسیار دارد. آدم هایش نه دوست و رفیق دائم هستند نه دشمن و رقیب همیشگی.
حالا که این سه نماینده فعلی به عنوان داوطلبان انتخابات دوازدهم هستند، حاضرند با هزار ترفند، پُست و مقامی به دست آورده و بار دیگر بر صندلی های سبز بهارستان تکیه زنند، تجربه‌های گذشته ثابت کرده که ما عوام همچنان که در دفاع از سیاسیون و در هنگام داغ شدن تنور انتخابات، برای پیروزی کاندیدای محبوب‌مان تلاش میکنیم باید اندازه نگهداریم و توهین و پرخاش نکنیم چراکه طولی نمی‌کشد بزرگان با هم عکس یادگاری میگیرند و ما هزاران فرسنگ از هم دور شده‌ایم. سیاست امر مقدسی نیست، سیاسیون هم قدیس نیستند. اندازه نگه‌داریم … در دوست داشتن، در دوست نداشتن!
البته هواداران این سه نفر هم معتقدند در جامعه‌ای که بزرگانش با جای مُهر روی پیشانی و خدا و تقوا و آخرت روی زبان، در رقابت سیاسی همدیگر را می‌شورند و پهن می‌کنند و ذره‌ای خیرخواهی برای رقیب ندارند و حاضرند حتی به قیمت اینکه کشور بر باد برود رقیب زمین بخورد، چرا باید از هوادار این توقع را داشته باشیم که برای همدیگر آرزوی موفقیت کنند؟
نگاهی به سبد رای این سه نفر که البته خیالشان از آن تخت تخت است، نشان میدهد که نه تنها موفق نشده اند بر سبد رای ذخیره اضافه کنند بلکه به دلایل مختلف از جمله وضعیت وخیم اقتصادی و اجتماعی سیاسی کشور، عدم تحقق وعده های انتخاباتی و … نیز از سبد رای کاسته شده است.
اینکه این سه نفر خیالشان از آوردگاه اسفندماه بدون رقیب راحت است، می‌تواند برایشان گران تمام شود. چرا که بنظر می رسد هر آن تغییر نتایج بررسی صلاحیت ها امکان اینکه آنها را شوکه کند و به تلاطم بیندازد، وجود دارد. بعید است فضای انتخاباتی ارومیه این چنین سرد بماند و میدان برای جولان این سه نفر خالی باشد. روزهای آتی، روزهای پرالتهابی خواهد بود.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *